Goed gedrag in de school is het fundament waarop goed onderwijs gebouwd wordt. We zijn continu bezig met het scheppen van voorwaarden om de sociale veiligheid in de klas (en school) te stimuleren, maar denken ook na over wat preventieve en curatieve maatregelen zijn op het gebied van leer- en gedragstaken. Het team van de FX werkt samen aan preventie van gedragsproblemen (proactief pedagogisch handelen) volgens ons protocol ‘omgaan met gedrag’. Wij stimuleren in alle situaties gewenst gedrag bij leerlingen en proberen zoveel mogelijk incidenten en ongelukken te voorkomen. Er zijn school-en klassenregels en in de eerste periode tot aan de herfstvakantie zijn de Gouden Weken volgens onze methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Door gezamenlijk te werken aan een visie, kernwaarden en doelen ontstaat draagvlak en wordt richting gegeven aan het handelen van alle betrokkenen in de school. Het leidt tot afspraken en regels die gedragen worden, die iedereen kent en waar iedereen elkaar op kan aanspreken.